• FiFi
  • SweSwe
  • EngEng
  • BLOGI: Kestävä matkailu Suomenlinnassa kannattaa

    BLOGI: Kestävä matkailu Suomenlinnassa kannattaa

    26.2.2020 Uutiset 0
    Kustaanmiekan vallit kuva Dorit Salutsij

    Suomenlinna on Suomen suosituin matkailukohde, koti 800 helsinkiläiselle ja työpaikka 400:lle.

    Viapori mainittiin matkaoppaissa ensimmäisen kerran 1800-luvulla ja Suomenlinnan esitteleminen matkailijoille on ollut Ehrensvärd-seuran missiona jo melkein sadan vuoden ajan. Suomenlinnan saadessa maailmanperintöstatuksen vuonna 1991, oli matkailu vakiintunut osa linnoitussaarten arkea ja oma kiinnostava kerrostumansa Suomenlinnan historiassa.

    Suomenlinnan kävijämäärät ovat kasvaneet viimeisen 20 vuoden aikana 600 000 kävijästä noin miljoonaan. Jo kaksi kolmesta kävijästä tulee ulkomailta. Kasvanut suosio ja kansainvälistynyt kävijäkunta on haastanut meidät ja yhteistyökumppanimme.

    Kuinka säilytämme yhtä aikaa laadukkaan kävijäkokemuksen matkailijoille, sosiaalisesti kestävän arjen asukkaille ja ympärivuotisesti kannattavan liiketoimintaympäristön yrittäjille?

    Matkailun kehittämistä linjaa kestävän matkailun strategia

    Matkailun kehittämistä maailmanperintökohteessa tehdään suunnitelmallisesti, ennakoiden ja yhteistyössä matkailutoimijoiden kanssa.

    Suomenlinnan kestävän matkailun strategia laadittiin vuonna 2015 vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön. Strategiassa pyrittiin huomioimaan kansainväliset, kansalliset ja paikalliset matkailun muutostrendit. Esimerkiksi merellisen Helsingin kehittyminen sekä matkailun voimakas kasvu Suomessa ja eritysesti Helsingissä huomioitiin strategiassa. Kestävän matkailun strategian visiossa asetettiin tavoitteeksi olla kestävän matkailun mallikohde, joka säteilee osaamistaan muille.

    Helsinkiläiset yritykset keräävät Suomenlinnan matkailusta liikevaihtona moninkertaisen summan kohteen kehittämiseen käytettyihin euroihin verrattuna. Maailmanperintökohde on kokonaistaloudellisesti kannattava sijoitus. Sijoituksen arvoa kannattaa vaalia pitkäjänteisesti. Tämä tapahtuu kestävän matkailun keinoin.

    Suomenlinna kiinnostaa erilaisia kävijöitä

    Kävijöitä kiinnostavan maailmanperintökohteen perustana täytyy olla vahva paikallinen side kohteeseen. Suomenlinna on rakennushistoriallisten arvojen lisäksi monin eri tavoin rakas paikka pääkaupunkiseudun asukkaille: yksi nauttii pimeydessä tähtitaivaasta, toinen osallistuu kulttuuritapahtumiin, kolmas pysäköi veneensä vierassatamaan. Monelle Suomenlinna on jäänyt mieleen rakkaiden perhejuhlista, tyhy-päivästä tai luokkaretkestä.

    Työ kestävän matkailun eteen jatkuu

    Vuonna 2015 valmistunut kestävän matkailun strategia päivitetään tänä vuonna yhdessä verkostojen kanssa. Strategian päivitys linkittyy myös Helsingin kaupungin kestävän matkailun ohjelmaan, joka sekin valmistuu 2020 aikana.

    Tulevien vuosien Suomenlinnaa rakennetaan yhdessä – verkostojen on kehityttävä eikä paikalleen voi jäädä. Pidetään yhdessä huoli siitä, että jokainen sukupolvi kokee Suomenlinnan tutustumisen arvoiseksi ja luo oman suhteensa siihen. Näin linnoitus säilyy kaikkien sydämissä.

    Millä Öystilä

    matkailuasiantuntija, Suomenlinnan hoitokunta

    I Love Suomenlinna kuva Aino Heininen
    Kuva Aino Heininen