75c856b9 1b7b 44e1 95cc 41d14b7fd1d3

Studerande är intresserade av världsarv

Världsarv erbjuder en intressant plattform för studerande att lära sig och uppleva. Världsarven kan också dra nytta av innovativa studerande som deltar i utvecklingsarbete genom studiekurser, praktik eller examensarbete. Studerande kan bidra med idéer och perspektiv till exempel i världsarvens interpretation och kommunikation, i linje med temat för den nordiska världsarvskonferensen i september.

Samarbete med läroanstalter på världsarvskonferensen

I denna blogg återkommer vi till Nordic World Heritage Conference som arrangerades i september 2024. Jyväskylä yrkeshögskola (Jamk) har under flera år varit med i styrgruppen för Mellersta Finlands världsarvscenter. När planeringen av Nordic World Heritage Conference 2024 började i Mellersta Finland var det naturligt att även lyfta fram möjligheten till samarbete med studerande. Projektet beslutade att rekrytera en praktikant som skulle arbeta särskilt med kommunikationsuppgifter. Samtidigt funderade man på hur studerande kunde skapa mervärde för både innehållet i evenemanget och deltagarnas upplevelse. Målet var att ge flera studerande möjlighet att lära sig om både evenemangsproduktion och konferensens innehåll.

Faith Osunde är särskilt intresserad av marknadsföring och innehållsproduktion, och hon rekryterades som praktikant i evenemangets arrangörsteam.

”The Nordic World Heritage Conference was a big learning curve for me. Working as an intern for the organizing committee and serving as a host during the conference helped me get real-life experience of the Finnish tourism industry and how it works. It is quite a valuable experience that has shaped me moving forward as a growing professional.” Faith

Utöver detta rekryterades sex andra studerande för att vara värdar på bussresor och vid evenemangsplatserna. Detta visade sig vara en mycket bra idé, eftersom vi fick enormt mycket positiv respons på studerandenas medverkan och det mervärde de bidrog med. Studerandena berättade också att de uppskattade sin roll, särskilt de intressanta diskussionerna med internationella kongressdeltagare. De ansåg det dessutom värdefullt och intressant att få följa föreläsningar och ta del av konferensinnehållet.

It was my first time being in a gathering with so many professionals from the industry. It was amazing to hear them, learn about the topic of discussion, and interact with them.” Ashen

Samarbete med studerande – framtidens utvecklare av världsarv

Erfarenheten gav studerandena insikt i hur evenemang och tjänster produceras samt konkret erfarenhet av kundorienterat tänkande. Som höjdpunkter nämnde studerandena de intressanta presentationerna, den upplevelserika vandringen till Struves kedjepunkt på Oravivuori, besöket i Petäjävedens gamla kyrka och middagen på den charmiga gården Kumpunen.

Jamk studerande på vandring till Oravivuori 2024
Den upplevelserika vandringen till Struves kedjepunkt på Oravivuori gav studerandena möjlighet att diskutera med konferensgästerna. Foto: Ashen Wijayarathna

”I found the hike on the Oravivuori trail to be particularly interesting. I had the opportunity to chat with guests about their experiences while working in the tourism industry.” Mercy

Ur studerandenas perspektiv var en av de viktigaste erfarenheterna att stärka samarbetsoch nätverksrelationer. Konferensen fördjupade förståelsen för nätverkandets betydelse för en professionell inom branschen. Konferensen lyfte också fram vikten av hållbar utveckling inom kultur- och besöksnäringen – var vi står idag och hur mycket mer arbete som behövs för att trygga en hållbar framtid.

Jamk studerande på världsarvskonferensen 2024
Konferensens avslutningsmiddag på Maatilamatkailu Kumpunen var en av höjdpunkterna för studerandena. Foto: Ramona Grunder

”The conference reinforced the values of networking and the need for continued relationships between various stakeholders within the industry and its affiliates.” Faith

”My best part was the opportunity to form connections and relationships with the professionals at the conference. I feel this helps me stand out from my peers both here in Finland and Vietnam (my home).” Annie

Ny onlinekurs om världsarv

Samarbetet kring Mellersta Finlands världsarvscenter har också väckt diskussion och behovet av att utveckla studier kring ämnet. Jamk, Jyväskylä universitet (JYU) och Humanistiska yrkeshögskolan (Humak) genomför våren 2025 en pilot av kursen Understanding and Developing UNESCO World Heritage Sites. Kursen genomförs som en självständig onlinekurs. Via länken nedan får du mer information om kursen och kan också anmäla dig. Understanding and Developing UNESCO World Heritage Sites (online) | JAMK University of Applied Sciences – JAMK

I planeringen av kursen har man velat kombinera både universitetets och yrkeshögskolornas perspektiv. JYU erbjuder teoretisk, internationell och bred kunskap i ämnet, medan yrkeshögskolornas perspektiv är mer praktiskt och inkluderar projektinriktad utveckling. Vi är glada över detta samarbete och den pilotkurs som planeras. Naturligtvis samarbetar vi både i planering och genomförande med världsarven i Mellersta Finland och Finlands världsarvsförening.

Det finns många möjligheter inom samarbete mellan studerande och läroanstalter: bland annat produktutveckling, kommunikation, forskning, expertarbete, tjänstetestning och evenemangsproduktion. Även vi som representerar läroanstalterna är mycket intresserade av och tacksamma för samarbetet som ger våra studerande möjligheter att delta, uppleva och påverka. Tillsammans bygger vi en hållbar framtid!

Bloggen skrevs tillsammans av:

Susanna Nuijanmaa, lektor och examensansvarig, Jyväskylä yrkeshögskola, utbildningsprogrammet i Tourism management

Faith Osunde, tredje årets studerande, Jyväskylä yrkeshögskola, utbildningsprogrammet i Tourism management

Artikeln publicerad 7.2.2025