• FiFi
  • SweSwe
  • EngEng
  • BLOGI: Matkailu askarruttaa maailman­perintökohteita

    BLOGI: Matkailu askarruttaa maailman­perintökohteita

    27.11.2020 Uutiset 0
    Kustaanmiekka pieni kuva Susanna Kekkonen

    Kulttuuri- ja luonnonperintö ovat merkittäviä vetovoimatekijöitä, joiden takia ihmiset matkustavat maitse, meritse ja ilmojen halki – tai matkustivat ainakin ennen maailmanlaajuista korona-epidemiaa.

    Tällä hetkellä matkailuala on syvässä lamassa, mutta se tulee sieltä nousemaan. Todennäköisesti uudenlaisena. Miten nousu olisi toteutettavissa kestävästi, että emme olisi uudelleen tilanteessa, missä joissakin kohteissa matkailijoita on liikaa ja toisissa liian vähän?

    Matkailun tulisi maailmanperintökohteissa kestävällä tavalla tukea kohteiden säilymistä, parantaa niiden saavutettavuutta, huomioida paikallisyhteisöt ja tukea kohteiden taloudellista kasvua. Kovat vaatimukset!

    Maailmanperintökohteiden ja matkailun välistä yhteistyötä helpottaakseen Unescon Maailmanperintökeskus teetti strategista suunnittelua tukevan työkalupakin.

    Koska pohjoismaiset maailmanperintökohteet ovat ilmaisseet tavoitteensa olla kestävän matkailun mallialue, otti Nordic World Heritage Association tehtäväkseen selvittää miten kohteet hyödyntävät työkalupakkia.

    Kulttuuri- ja luonnonperinnön alalla kunnostautunut konsulttitoimisto BARK Rådgivning teki selvityksen, jonka tuloksena julkaistiin raportti The Nordic World Heritage as a Model Region for Sustainable Tourism.

    Lipputanko pieni kuva Timo Nurmi 2
    Kuva Timo Nurmi

    Työkalupakki osana kestävää strategiaa

    Raportissa todetaan, että työkalupakkia on vaikea sovittaa paikalliseen kontekstiin.  Kestävän matkailun strategisessa kehittämisessä kaivataan fasilitointia ja vertaisoppimista ja sen tulisi olla kouriintuntuvasti sovellettavissa arjen kehittämistoimenpiteisiin.

    Strategia pitää vastuuttaa oikealle organisaatiolle, jotta se mahdollistaa välttämättömän ja tehokkaan päättäjäviestinnän. Sidosryhmien osallistaminen lisää omistajuuden tunnetta ja vahvistaa strategiaa.

    Kestävän matkailun strategian tulisi olla kohteen kattostrategian olennainen osa. Kestävän matkailun työkaluja tarvitsevat myös kohteet, joilla on vähän kävijöitä. Maailmanperintökohteiden kestävän matkailun sertifioinnilla saattaisi olla lisäarvoa kohteiden brändille.

    Vertaisoppimista ja tiedonvaihtoa

    Raportti suosittelee työkalupakin hienosäätämistä paikallisemmaksi ja samalla yksinkertaisemmaksi sekä toteuttamaan tapaustutkimuksia, jotka mahdollistavat vertaisoppimisen, järjestämään tiedonvaihtoareenana toimivia verkostotapaamisia ja käyttämään olemassa olevia foorumeita.

    Kaksi viimeistä suositusta olivat tietenkin Nordic World Heritage Associationille mieleen. Onhan yhdistyksen vuosittain syyskuussa järjestetty konferenssi ollut alan merkittävin foorumi. Korona-epidemian takia Rjukan-Notoddeniin suunniteltu konferenssi peruuntui tältä vuodelta, mutta vuoden päästä kohteet innostavat Etelä-Norjan dramaattisissa maisemissa toisiaan kohti kestävämpää maailmaa.

    Petteri Takkula, Kehittämispäällikkö, Suomenlinnan hoitokunta

    Toimituskunta: Suomen maailmanperintökohteiden yhdistyksen hallitus.