BLOGI: Opiskelijat ovat kiinnostuneita maailmanperintökohteista

Maailmanperintökohteet tarjoavat mielenkiintoisen alustan opiskelijoille oppia ja kokea. Myös maailmanperintökohteet voivat hyötyä innovatiivisista opiskelijoista, jotka osallistuvat kohteen kehittämiseen opintojaksoilla, harjoittelussa tai opinnäytetyössään. Ideoita ja näkemyksiä voi opiskelijoilta saada vaikkapa maailmanperintökohteiden interpretaatioon ja viestintään – syyskuisen Nordic World Heritage konferenssin teemaa mukaellen.
Oppilaitosyhteistyötä maailmanperintökonferenssissa
Tässä blogissa palataan syyskuussa 2024 järjestettyyn Nordic World Heritage konferenssiin. Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk) on ollut mukana muutamia vuosia Keski-Suomen maailmanperintökeskuksen ohjausryhmässä. Kun Keski-Suomessa alettiin suunnitella Nordic World Heritage Conference 2024 järjestämistä, myös yhteistyö opiskelijoiden kanssa nousi luonnollisesti esiin. Projektiin päätettiin rekrytoida erityisesti viestintätehtäviin keskittyvä harjoittelija. Samalla mietittiin myös miten opiskelijat voisivat luoda tapahtumassa lisäarvoa sekä tilaisuuden sisältöön että osallistujien kokemukseen. Tavoitteena oli tarjota usealle opiskelijalle mahdollisuus oppia sekä tapahtumajärjestelyistä että konferenssin sisällöstä.
Faith Osunde on erityisen kiinnostunut markkinoinnista ja sisällöntuotannosta, ja hänet rekrytoitiin harjoittelijaksi tapahtuman järjestelytiimiin.
”The Nordic World Heritage Conference was a big learning curve for me. Working as an intern for the organizing committee and serving as a host during the conference helped me get real-life experience of the Finnish tourism industry and how it works. It is quite a valuable experience that has shaped me moving forward as a growing professional.” Faith
Lisäksi tapahtumaan rekrytoitiin kuusi muuta opiskelijaa Isännöimään bussimatkoille ja tapahtumapaikoille. Tämä osoittautui hyväksi ideaksi, sillä saimme valtavan paljon positiivista palautetta opiskelijoiden mukanaolosta ja lisäarvosta, jota he tuottivat. Myös opiskelijat kertoivat nauttineensa roolistaan, jossa erityisen mielenkiintoisia olivat keskustelut kansainvälisten kongressiosallistujien kanssa. Hyödylliseksi ja mielenkiintoiseksi koettiin myös se, että he pääsivät seuraamaan luentoja ja kuulemaan konferenssin sisältöä.
”It was my first time being in a gathering with so many professionals from the industry. It was amazing to hear them, learn about the topic of discussion, and interact with them.” Ashen
Opiskelijayhteistyö – tulevaisuuden maailmanperintökohteiden kehittäjiä
Kokemus antoi opiskelijoille näkemystä tapahtumien ja palveluiden tuottamisesta sekä kokemusta asiakaslähtöisen ajattelun konkretisoinnista. Kohokohtina opiskelijat mainitsivat mielenkiintoiset konferenssiesitykset, elämyksellisen vaelluksen Struven ketjun pisteelle Oravivuorella, vierailun Petäjäveden Vanhassa kirkossa sekä illallisen ihastuttavalla Kumpusen tilalla.

”I found the hike on the Oravivuori trail to be particularly interesting. I had the opportunity to chat with guests about their experiences while working in the tourism industry.” Mercy
Opiskelijoiden näkökulmasta yksi tärkeimmistä kokemuksista oli yhteistyöverkostojen vahvistaminen. Konferenssi vahvisti ymmärrystä verkostoitumisen ja verkostojen merkityksestä alan ammattilaisena. Konferenssi toi myös esiin kestävän kehityksen merkityksen kulttuuri- ja matkailualalla – missä olemme nyt, ja kuinka paljon enemmän ponnisteluja tarvitaan kestävän tulevaisuuden takaamiseksi.

”The conference reinforced the values of networking and the need for continued relationships between various stakeholders within the industry and its affiliates.” Faith
”My best part was the opportunity to form connections and relationships with the professionals at the conference. I feel this helps me stand out from my peers both here in Finland and Vietnam (my home).” Annie
Uusi online-opintojakso maailmanperinnöstä
Yhteistyö Keski-Suomen maailmanperintökeskuksen ympärillä on herättänyt myös keskustelua ja tarpeen kehittää opintoja aiheen ympärille. Jamk, Jyväskylän yliopisto (JYU) ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) toteuttavat keväällä 2025 pilottina opintojakson Understanding and Developing UNESCO World Heritage Sites. Opintojakso toteutetaan itseopiskeltavana online-toteutuksena. Oheisesta linkistä saa lisätietoa tästä opintojaksosta, ja pääsee myös ilmoittautumaan opintojaksolle. Understanding and Developing UNESCO World Heritage Sites (online) | JAMK University of Applied Sciences – JAMK
Opintojakson suunnittelussa on haluttu tuoda mukaan sekä tiedeyliopiston että ammattikorkeakoulujen näkökulmia aiheeseen. JYU tarjoaa aiheesta teoreettista, kansainvälistä ja laajaa näkemystä ja tietoa opiskelijoille, kun taas ammattikorkeakoulujen ote on käytännönläheisempää, ja tuo toteutukseen mukaan projektimaista kehittämistä. Olemme innoissamme tästä yhteistyöstä ja pilotoitavasta opintojaksosta. Luonnollisesti teemme sekä suunnittelussa että toteutuksessa yhteistyötä Keski-Suomen maailmanperintökohteiden ja Suomen maailmanperintökohteiden yhdistyksen kanssa.
Opiskelija- ja oppilaitosyhteistyössä on paljon mahdollisuuksia: Muun muassa tuotekehitystä, viestintää, tutkimusta, asiantuntijayhteistyötä, palvelujen testausta ja tapahtumatuotantoa. Myös me oppilaitosten edustajat olemme erittäin kiinnostuneita ja kiitollisia yhteistyöstä, joka tarjoaa opiskelijoillemme mahdollisuuksia osallistua, kokea ja vaikuttaa. Yhteistyöllä koti kestävää tulevaisuutta!
Blogin kirjoittivat yhdessä:
Susanna Nuijanmaa, lehtori ja tutkintovastaava, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Tourism management koulutusohjelma
Faith Osunde, 3. vuoden opiskelija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Tourism management koulutusohjelma
Artikkeli julkaistu 7.2.2025